Akademia Dobrej Edukacji im. Czesława Niemena w Jarocinie została partnerem edukacyjnym Politechniki Poznańskiej. - Uczniowie ADE regularnie uczestniczą w zajęciach na uczelni. Współpraca trwa już niemal rok. Obu stronom zależało, aby to oficjalnie uregulować, a w Akademii stworzyć grupę akademicką, która będzie kształciła się pod patronatem Politechniki Poznańskiej - mówi Karolina Maćkowiak, dyrektor Akademii. Oficjalna umowa między Akademią a Politechniką została podpisana w styczniu.

Uczniowie Akademii od ponad roku programują w języku C na zajęciach, które prowadzi dr mgr inż. Michał Krystkowiak, pracownik naukowo-dydaktyczny Politechniki Poznańskiej. - Wykładowca z uczelni wyższej pokazał naszym gimnazjalistom oraz siódmoklasistom, że nauki ścisłe są związane z tym, czym oni się interesują – komputerami, robotyką, pisaniem programów. Dlatego wielu z nich realizuje znacznie rozszerzone programy z matematyki, fizyki i informatyki. Celem współpracy Akademii Dobrej Edukacji z Politechniką Poznańską jest przede wszystkim dbanie o wysoki poziom nauk technicznych oraz umożliwienie uczniom korzystania z zasobów uczelni wyższej - mówi Karolina Maćkowiak. Gimnazjaliści i siódmoklasiści ADE już od kilku miesięcy regularnie odbywają zajęcia w laboratoriach politechniki. - Dzięki takiej formie współpracy możemy młodym ludziom przybliżyć tajniki nauki zaprezentowane troszeczkę z innej perspektywy. Ważna jest w tym przypadku m.in. możliwość przeprowadzenia zajęć  w  laboratoriach naszej uczelni. Możemy zaprezentować najnowsze rozwiązania technik oraz ich praktyczne zastosowanie, nawiązując  jednocześnie do fizyki, matematyki, czy też informatyki. Młodzi ludzie mogą nie tylko zgłębiać wiedzę teoretyczną, ale również, mówiąc kolokwialnie, dotknąć prawdziwej nauki. Pokazanie czegoś nowego, bądź w inny sposób, niż jest to realizowane na tradycyjnych lekcjach, wzbudza ciekawość, a to przecież stanowi jeden z najważniejszych przyczynków do zadawania pytań, zgłębiania wiedzy…. – mówi dr Michał Krystkowiak, pracownik naukowo-dydaktyczny na Wydziale Elektrycznym Politechniki Poznańskiej, nauczyciel w Akademii. - Nasza współpraca wiąże się z omawianiem dodatkowych zagadnień, wykraczających poza konwencjonalny program nauczania, co z kolei umożliwia łatwiejszy start m.in. na wyższych uczelniach o profilu technicznym, czy też matematyczno-fizycznym. Taka forma współpracy jest również korzystna dla uczelni. Po pierwsze propaguje Politechnikę Poznańską, a po drugie, co ważniejsze, to przecież jest najlepsza droga do wychowania przyszłych studentów, którzy będą świetnie przygotowani podejmując studia u nas  – dodaje dr Michał Krystkowiak.

Częste wyjazdy na uczelnie wyższe oraz uczenie się poza budynkiem szkoły, także w muzeach, laboratoriach to standard Akademii Dobrej Edukacji. Najstarsi uczniowie całą jesień mieli bardzo pracowitą, bo korzystali z zajęć nie tylko na Politechnice Poznańskiej, ale również odwiedzali Uniwersytet Ekonomiczny i Collegium Da Vinci. - Wyprawa szlakiem poznańskich uczelni otworzyła młodzież na rozmaite możliwości zawodowe, jakie przed nimi stoją za parę lat. To było dla nich takie doradztwo zawodowe w terenie, w praktyce. Dzięki warsztatom na uczelniach, rozmowom z wykładowcami i pracownikami, przyglądaniu się, jak wygląda życie studentów, uczniowie mieli przedsmak studiowania, dowiedzieli się, jakie kierunki mogą wybrać. Wrócili z konkretnymi pomysłami. Kilka osób przymierza się do studiowania na politechnice, niektóre osoby zafascynowały się psychologią, inne widzą swoją przyszłość na kierunkach ekonomicznych. Najważniejsze, że mają cel i ukierunkowują swoje zainteresowania. Dzięki temu nauka w szkole nie jest dla nich sztuką dla sztuki, ale przybliża ich do realizacji swoich ambitnych planów. Trzymamy kciuki, żeby się ziściły – mówi Marta Nowakowska, psycholog i mentor w jarocińskiej ADE.

Głównym założeniem Akademii jest edukacja spersonalizowana. Każdy z uczniów ma swoją indywidualną drogę edukacyjnego rozwoju, tzw. IDER. To w nim zaplanowane są zakres wiedzy i sprawności, które uczeń powinien posiąść w trakcie każdego trymestru. Akademia pokazuje swoim uczniom realną drogę, która przed nimi stoi i dlatego pomysł „zaprzyjaźniania” się z uczelniami wyższymi jest dla najstarszych uczniów czymś naturalnym. Przedstawiciele ADE prowadzą rozmowy także z innymi uczelniami, nie tylko technicznymi, by w Akademii tworzyć grupy akademickie o różnych profilach zainteresowań.

Akademia jest szkołą, która kształci uczniów od przedszkola do gimnazjum, a wkrótce gimnazjum zostanie przekształcone w liceum.

Fot. Gimnazjaliści i siódmoklasiści ADE już od kilku miesięcy regularnie odbywają zajęcia w laboratoriach politechniki.


Komentarze

Wspierane przez Disqus
Zaczynamy segregowa bio odpady

Kategorie aktualności

Wydarzenia